Wczesna nauka kodowania dla dzieci w wieku przedszkolnym.
GŁÓWNE CELE INNOWACJI:
rozwijanie logicznego myślenia
rozwijanie myślenia twórczego
wdrażanie do współdziałania w zespole
CELE SZCZEGÓŁOWE:
wyciąganie wniosków z obserwacji
zadaniowe podejście do stawianych problemów
odczytywanie kodów i tworzenie własnych
dostrzeganie regularności lub jej braku
poznanie i używanie w praktyce pojęcia pętla
kształtowanie orientacji przestrzennej
efektywna praca w zespole
ZAMIERZONE OSIĄGNIĘCIA DZIECI:
Dziecko:
reaguje w określony sposób na konkretne dźwięki i znaki wizualne
dostrzega różnice i podobieństwa elementów
segreguje elementy ze względu na podane cechy
dostrzega i układa rytmy matematyczne
dostrzega następstwo czasu oraz rytmu muzycznego- zapisuje je za pomocą rytmu matematycznego
odczytuje kod i układa elementy według instrukcji
tworzy własne kody za pomocą symboli
dostrzega regularność w kodzie
tworzy pętle
rozróżnia pojęcia dotyczące orientacji w schemacie własnego ciała oraz orientacji względem przedmiotów
współpracuje z innymi dziećmi podczas zabaw i zadań
Autorką innowacji jest: Aleksandra Donifacy
INNOWACJA PEDAGOGICZNA WEDŁUG ZAŁOŻEŃ F.FROEBLA
„Dzieci i zegarki nie mogą być stale nakręcane, trzeba też dać im czas na chodzenie”
CELE INNOWACJI:
poszukiwanie nowych, niekonwencjonalnych metod pracy wpływających korzystnie na wszechstronny rozwój dziecka,
celowe, planowe i zorganizowane wprowadzenie działalności innowacyjnej,
zapoznanie z otoczeniem w powiązaniu z nabywaniem określonych umiejętności praktycznych.
CELE GŁÓWNE:
kształtowanie umiejętności dokonywania, w toku działania, prostych operacji umysłowych: porównywania, klasyfikowania, uogólniania i odnajdywania oraz rozumienia związków przyczynowo – skutkowych,
wykształcenie u dzieci umiejętności współdziałania w zespole, pokonywania barier komunikacyjnych, radzenia sobie z konfliktami,
lepsza organizacja pracy z grupą przedszkolną.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
rozwijanie odporności emocjonalnej,
kształtowanie pojęć matematycznych dotyczących orientacji w przestrzeni, wielkości i kształtu oraz czasu,
przyswajanie umiejętności tworzenia zbiorów i rozumienia pojęcia liczby elementów zbioru,
wdrażanie do wykonywania operacji dodawania i odejmowania w zakresie liczb,
umiejętne współdziałanie w grupie.
METODY:
aktywizujące,
projektu,
praktycznego działania,
oglądowe (pokaz, obserwacja)
słowne (opis, objaśnienie)
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA Dziecko:
w naturalny sposób posługuje się pojęciami matematycznymi,
zgodnie funkcjonuje w grupie rówieśniczej,
zgodnie współpracuje w grupach zadaniowych,
jest systematyczne, porządkuje swoje otoczenie,
zdobywa wiedzę w sposób kreatywny.
Autorkami innowacji są: Bogusława Szymańska, Ewa Rydzyńska-Adamska, Renata Ogińska i Beata Ciekańska