Programy, projekty i innowacje

KODUJEMY W PRZEDSZKOLU


Wczesna nauka kodowania dla dzieci w wieku przedszkolnym.

GŁÓWNE CELE INNOWACJI:
  • rozwijanie logicznego myślenia
  • rozwijanie myślenia twórczego
  • wdrażanie do współdziałania w zespole

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • wyciąganie wniosków z obserwacji
  • zadaniowe podejście do stawianych problemów
  • odczytywanie kodów i tworzenie własnych
  • dostrzeganie regularności lub jej braku
  • poznanie i używanie w praktyce pojęcia pętla
  • kształtowanie orientacji przestrzennej
  • efektywna praca w zespole

ZAMIERZONE OSIĄGNIĘCIA DZIECI:

Dziecko:
  • reaguje w określony sposób na konkretne dźwięki i znaki wizualne
  • dostrzega różnice i podobieństwa elementów
  • segreguje elementy ze względu na podane cechy
  • dostrzega i układa rytmy matematyczne
  • dostrzega następstwo czasu oraz rytmu muzycznego- zapisuje je za pomocą rytmu matematycznego
  • odczytuje kod i układa elementy według instrukcji
  • tworzy własne kody za pomocą symboli
  • dostrzega regularność w kodzie
  • tworzy pętle
  • rozróżnia pojęcia dotyczące orientacji w schemacie własnego ciała oraz orientacji względem przedmiotów
  • współpracuje z innymi dziećmi podczas zabaw i zadań

Autorką innowacji jest: Aleksandra Donifacy

INNOWACJA PEDAGOGICZNA WEDŁUG ZAŁOŻEŃ F.FROEBLA


„Dzieci i zegarki nie mogą być stale nakręcane, trzeba też dać im czas na chodzenie”

CELE INNOWACJI:
  • poszukiwanie nowych, niekonwencjonalnych metod pracy wpływających korzystnie na wszechstronny rozwój dziecka,
  • celowe, planowe i zorganizowane wprowadzenie działalności innowacyjnej,
  • zapoznanie z otoczeniem w powiązaniu z nabywaniem określonych umiejętności praktycznych.

CELE GŁÓWNE:
  • kształtowanie umiejętności dokonywania, w toku działania, prostych operacji umysłowych: porównywania, klasyfikowania, uogólniania i odnajdywania oraz rozumienia związków przyczynowo – skutkowych,
  • wykształcenie u dzieci umiejętności współdziałania w zespole, pokonywania barier komunikacyjnych, radzenia sobie z konfliktami,
  • lepsza organizacja pracy z grupą przedszkolną.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • rozwijanie odporności emocjonalnej,
  • kształtowanie pojęć matematycznych dotyczących orientacji w przestrzeni, wielkości i kształtu oraz czasu,
  • przyswajanie umiejętności tworzenia zbiorów i rozumienia pojęcia liczby elementów zbioru,
  • wdrażanie do wykonywania operacji dodawania i odejmowania w zakresie liczb,
  • umiejętne współdziałanie w grupie.

METODY:
  • aktywizujące,
  • projektu,
  • praktycznego działania,
  • oglądowe (pokaz, obserwacja)
  • słowne (opis, objaśnienie)

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Dziecko:
  • w naturalny sposób posługuje się pojęciami matematycznymi,
  • zgodnie funkcjonuje w grupie rówieśniczej,
  • zgodnie współpracuje w grupach zadaniowych,
  • jest systematyczne, porządkuje swoje otoczenie,
  • zdobywa wiedzę w sposób kreatywny.

Autorkami innowacji są:
Bogusława Szymańska, Ewa Rydzyńska-Adamska, Renata Ogińska i Beata Ciekańska